EMZK

emzkEMZK muzyk, producent z pięknego miasteczka na Opolszczyźnie. Gra reggae od 1997 roku. Po przeprowadzce do Krakowa zaczął tworzyć własne produkcje i remixy polskich zespołów reggae takich jak Paprika Korps, Indios Bravos, Habakuk i inne. Współtworzył takie składy jak Sqanq, Nbs, Duberman czy Bakshish. Po powrocie w rodzinne strony związał się z Wrocławiem i ekipą Tumbao z którą współpracuje do dziś w ramach Jamala i niezapomnianego zespołu Managga. Lubi dobre brzmienie i dobre jedzenie 😉

Pytania:

1. Od kiedy Twoje serce bije Dubem? Nie pamiętam kto dokładnie mi to pokazał, chodzi o płytę Dreams Of Freedom Bill`a Laswell`a (tą z remixami Marleya, jeszcze na kasecie). Słuchałem wcześniej reggae ale to był głównie właśnie Marley(troche Speara i głównie polskie z tamtego okresu) – dubu jako takiego znałem na prawdę niewiele. Płyta Laswella otworzyła mi oczy i uszy 😉 takiego grania nie znałem wcześniej.  Stwierdziłem , że dub to jest właśnie to o co mi chodzi w muzyce, oczywiście w różnej postaci , nie tylko reggae-dub.

2. Jeśli słuchasz dubu to klasyka czy nowoczesność? Raczej klasyka, Król Tubby, Sly&Robbie (w jakimkolwiek składzie ale to co się działo do pewnego momentu z Black Uhuru to jest lesze niż wszystko) i inni z tego okresu.Tak na prawdę to zatrzymałem się gdzieś w okolicy „Remixes from the Elephant House” (Groove Corp.) 🙂 i dalej nie wiem kompletnie co się dzieje na scenie (światowej i europejskiej). Zawsze jak mam możliwość spotkać sie z Jarexem to dostaje trochę nowej muzy , Jarek mocno śledzi scenę , głównie zagraniczną i to głównie on mi pokazuje takie cacka jak Fat Freddy`s Drop czy Salmonella Dub. Sam to bym pewnie dalej sie jarał Tubbym 🙂
Problem z nowościami polega też na dostępności, ja lubię pójść do sklepu , poszperać, posłuchać i KUPIĆ PŁYTĘ a w Polsce wybór jest praktycznie żaden. Oczywiście można zamówić płytę w internecie ale ja lubię takie bardziej namacalne zakupy 😉
Nie interesują mnie mp3`ki – po prostu nie umiem ich słuchać , często daje skip ja tylko cos mi średnio siedzi. CD mimo takiej możliwości słucham do końca (nie mówiąc o LP…) – to taki format , żeby zgrywkę sesji e-mail`em wysłać.rozumiecie 😉

3. W dubie ważny jest… Rytm , Bas i Przestrzeń. Dla mnie to taka podstawa, jak to działa to już jest dobrze.

4. Podaj płytę/utwór, która/y gdy słyszysz, jedyną myśl jaką masz w głowie jest: więcej basu.
Jak na prawdę potrzebuję basowego trzepnięcia to wybieram sound system , w klubie na dobrym nagłośnieniu tam kawałki dubowe brzmią o wiele lepiej niż na studyjnym i domowym nagłośnieniu. Ale przy Slaugter – Black Uhuru to zawsze daje głośniej.

5. Jeśli mógłbyś spełnić muzyczne marzenia wybierając kogoś do współpracy lub materiał do remiksu, kto/co by to było?
Ślady wokali Alison Krauss, pani z Ameryki, która mnie powaliła a śpiewa w zasadzie trochę „smuty i country” 😉 Oczywiście The Beatles od Revoler i to może się kiedyś uda bo chyba od 2012 zaczynają wygasać im prawa 😉
Jeżeli chodzi o muzyków to współpracuję z moją ulubioną i najlepszą ekipą 😉

6. Studio marzeń?
To już nawet nie chodzi o sprzęt bo po co pełne tracki jak nie ma klimatu, inspiracji, pomysłu. Bardzo chciałbym mieć swój lokal albo mały budyneczek z dobrą adaptacją akustyczną , dobrym stabilnym prądem itd. Oczywiście z jakimś zawodowym zapleczem wypoczynkowym.

7. Najlepszy, najbardziej inspirujący, niezapomniany koncert jaki przeżyłeś?
Thievery Corporation w Warszawie, to na żywo brzmi jeszcze lepiej niż na płytach, a myślałem że w tym temacie więcej się już zrobić nie da.
Bakshish na Przystanku Woodstock, co prawda z perspektywy muzyka, ale taki ogrom ludzi robi powalające wrażenie.

8. Najbardziej zakręcony pomysł na dub lub remix? Trzeba podłączyć księdzu delay do mikrofonu i odpalać go z pilota siedząc w ostatniej ławce w czasie mszy 😉
Tak na prawdę to kopalnia pomysłów jest w tradycyjnej polskiej muzyce rozrywkowej. Piękne melodie które w konwencji np. oldschool dub`u zabrzmią świetnie.

9. Dub to tu i teraz czy podróż w przyszłość?
Dla mnie raczej w przeszłość :). Przyszłość to w zasadzie technologia a podstawy tej muzyki to prostota, ona zawsze jest takim powrotem do korzeni, przeszłości.

10.Plany na przyszłość?
Dużo pracy. Koncerty Jamal`a i firma w której pracuję. Na pewno chciałbym też dobrze przygotować koncerty DUP ponieważ jest pomysł żeby grać na żywo.

Solowy materiał EMZK: http://afterbeat.org/index.php?action=art&id=29