MAKA-RON – muzyk, kompozytor, producent oraz dubolog. Urodzony w Poznaniu w 1965 roku. W latach 1984-88 gitarzysta solowy legendarnego zespołu Gedeon Jerubbaal. Inne formacje, w których udzielał się Maka-ron we wczesnych latach osiemdziesiątych to poznański „Syndykat” oraz łódzka formacja „Katharsis”. W roku 1988 emigruje do Niemiec, aby dwa lata później wraz z innymi członkami zespołu Gedeon Jerubbaal osiedlić się w Montrealu w Kanadzie.
W 1992 bierze udział w tworzeniu francusko-jamajskiej formacji „Dubmatique”, która obecnie odnosi duże sukcesy na scenie kanadyjskiej. Lata 1992-96 to aktywny udział Maka-rona w tworzeniu montrealskiej sceny reggae w grupie Kish-I, której przewodził jamajski poeta oraz wokalista Smokey Joseph. Od roku 1997 Maka-ron operuje we własnym studio domowym w Montrealu gdzie nagrywa oraz miksuje wszystko z pogranicza gatunków dub, reggae oraz techno.
Album Dubology, (druga solowa produkcja MakaRona) jest stylowym amalgamem cyfrowej i analogowej muzyki subtelnie oscylującej między dubem, roots i ambient, potrafiąca jednak zaskoczyć śmiałą wycieczką w mniej znane lub bardziej zapętlone klimaty. Niepowtarzalne brzmienie Maka-rona wypełnia cały album, znalazło się jednak na nim miejsce dla kilku znakomitych niespodzianek: trans DJ Spoko w miksie „Maka-In-a-Jungle”, Jarex z Bakshishu w „Sekret ukryty” oraz legendarny dziś Gedeon Jerubbaal, grupa korzeni samego Maka-rona, utworem „Earth Orbit Speed Control Unit”.
Kolejne wydawnictwa ukazające się od roku 2005:
Roots Of Dub Funk 5 to brytyjska kompilacja (Tanty Records) zbierającą dubowych producentów z całego swiata.„Secret Selector Dub„ to kooperacja MakaRona i Jarexa otwierająca ten album na którym znajdują się wybitni artyści z kręgu Dub Music: Mad Professor,Alpha and Omega oraz Vibronics.
[www.tantyrecord.com]
[www.ukreggaeguide.co.uk]
Flying Blades to kanadyjski projekt MakaRona oraz Nowaka których wspólna przyszłość sięga Gedeona Jerubbaala. Utwór „Czerwcowy Dub„ nagrany wspólnie przez obu muzyków w Montrealu otwiera jedna z najważniejszych płyt w historii polskiego dubu.
Kolejna edycja składanki polskiego dubu na którym można posłuchać finał współpracy MakaRona oraz Soundz Of Freedom dynamicznego sound systemu z Warszawy.Wersja wokalna utworu „Dub Do Natury„ ukazała się na składaku wydanym przy 11 edycji magazynu Free Colours.
fot.Michal Kulisz
Jednym z ostatnich projektów wychodzących z montrealskiego Maka Home Studio to kompozycje do których ścieżki wokalne nagrała Basia Paczkowska(fot) z Gdanska. Fascynujący głos Basi wypełnia najnowsze utwory MakaRona które szlifowane w studio już niedługo ukażą się na dubowym projekcie pod roboczym tytułem „Tracks And Dubs``.
…………………………………………………………………………..
Dyskografia:
Gedeon Jerubbaal
„Śpiewaj i tańcz” , „cichy brzeg”(7″sp tonpress 85)
„Fanti” , „senne terytoria” (7″sp tonpress 86)
„Przeboje na trójkę” (kompilacja polskie nagrania 86)
„Reggae remanent” (kompilacja tonpress 92)
„Najstarsze przymierze 83-88” (mami 98)
„Babilon” (kompilacja mtj 2000)
„Umrzesz Niewolnikiem„ (mami 2006)
Kish-i and Smokey Joseph – „Innocent blood” (independent 95-Canada)
Dubmatique – „l’eloge de la difference” (kompilacja a.r.m.u.r 95-Canada)
Flying Blades – „Dub Out Of Poland vol 1″(kompilacja 2001-Poland)
MakaRon – „From Poland to Dubland” (w moich oczach 2000-Poland)
MakaRon-„Dubology„ (w moich oczach 2005)
MakaRon feat.Jarex „Roots Of Dub Funk 5„ (kompilacja brytyjskiej Tanty Records 2006-England)
MakaRon feat.Soundz Of Freedom „Dub Out Of Poland vol 3„(kompilacja 2009-Poland)
1. Od kiedy Twoje serce bije Dubem?
Mam wrażenie ze to było wczoraj…siedząc w mieszkaniu Zbyszka Kendzi(bas-Gedeon Jerubbaal,Inity Dub Mission) przygotowywaliśmy się do koncertu Reggae Is King w poznańskiej Arenie(1985) na który zostali również zaproszeni w charakterze gwiazd Adrian Sherwood , Gary Clail , Marc Stuart oraz Bonjo I Bingi. Załoga z On-U Sound przywiozła ze sobą kilka płyt jako materiał reklamowy i właśnie wrzuciliśmy jedną z nich do odsłuchania. Po kilku minutach dubowej jazdy „Pounding System„(to była właśnie ta płyta), zachwiał poważnie moja konstrukcja psychiczna:) i patrząc na twarz Zbyszka wiedziałem ze nie jestem osamotniony w moich odczuciach. Synteza dźwięku wydobywająca się z głośników miała charakter doświadczalno-laboratoryjny:) a zamykając oczy wyobraźnia wysyłała mnie w daleka przyszłość z której „muzę„ mogę właśnie posłuchać. Z każdą kolejną płytą( Singers and Players, African Head Charge i inne produkcje Dub Syndicate ) przesłuchiwaną na Zbyszka adapterze zaczynałem zdawać sobie sprawę z tego że otwarłem magiczne drzwi do „Dublandu„, miejsca w którym bas rządzi władza absolutna a dźwięki to jego poddani i ze to właśnie w tej krainie chce pozostać. Czas pokazał ze to doświadczenie nie było chwilowa fascynacja. 25 lat przeleciało a ja dalej „gonie„ za tymi dźwiękami w poszukiwaniu tego perfekcyjnego basu a Dub to już stary kumpel.:))
2. Jeśli słuchasz dubu to klasyka czy nowoczesność? ( z przykładami)
Jestem typem gościa rozglądającego się non stop za technologicznymi nowościami a co z tym idzie w parze to moja fascynacja manipulacji dźwiękiem. Ustawia mnie to raczej w grupie tych którzy słuchają nowoczesnych produkcji dubowych zawierających przykłady najnowszej audio technologii. Z drugiej strony przesłuchując materiał wyprodukowany przez On-U Sound na początku lat 80-tych odnosi sie wrażenie słuchania nowoczesnego Dubu dopiero co „wysmażonego„ w studio a przecież to już ponad 25 lat!Czasami mam wrażenie ze ktoś w UK pozbierał gości z „trzecim uchem„ i upchał cala załogę w On-U Sound:))
3. W dubie ważny jest?
Basior rules!
4. Podaj płytę/utwór, która/y gdy słyszysz, jedyną myśl jaką masz w głowie jest: więcej basu.
Sfajczenie „speakerow„ Cervin Wega absolutnie i bezapelacyjnie umieszcza na pierwszym miejscu utwór „Prophecy„ brytyjskiej Alpha and Omega…A sprzedawca w sklepie tak zachwalał głośnik basowy:))…a może to tylko ja eksperymentując z basem (pod nieobecność małżonki ) trochę za daleko „poleciałem„ i osiągnąłem granice wytrzymałości tych paczek. W każdym bądź razie zawsze pozostanę wierny zasadzie „basu nigdy za dużo„ pomimo kilku interwencji montrealskiej policji:)).
5. Jeśli mógłbyś spełnić muzyczne marzenia wybierając kogoś do współpracy lub materiał do remiksu, kto/co by to było?
…pozbierać polska dubową ferajnę do kupy i wstawić bractwo na jedną scenę…:)!
a tak poważniej to nie miałbym nic przeciwko „dubowemu spotkaniu na szczycie„ z udziałem polskich czarodziejów konsoli. Kadubra, Radical Guru, King DuBear czy tez Dove Dub System to bardzo wysokiej klasy producenci których muzyka mogłaby spokojnie rozbrzmiewać w klubach na całym świecie.
6. Studio marzeń?
nie marze…zbyt kosztowna impreza:))
7. Najlepszy, najbardziej inspirujący, niezapomniany koncert jaki przeżyłeś
Pierwsza wizyta Misty In Roots w Polsce. Koncert w Sopocie raz na zawsze ustawił mnie po trójkolorowej stronie barykady.Szukając inspiracji czy tez mając chwile zwątpienia zawsze powracam myślami do tej chwili w której po raz pierwszy usłyszałem „Poor and Needy„.
8. Najbardziej zakręcony pomysł na dub lub remix.
nie mam…chwilowo:
9. Dub to tu i teraz czy podróż w przyszłość?
Dub był,jest i będzie!
10.Plany na przyszłość?
Time Will Tell